1394-03-02 04:37
1409
9
15038
آیت الله نورمفیدی:

۱۰۰ هزار تن گندم تولیدی استان گلستان هدر می رود / با آب مصرفی یک هکتار شالی می توان 15 میلیارد تومان درآمد کسب کرد

امام جمعه گرگان گفت :اگرمیزان آب مصرفی برای یک هکتار شالی به صورت آب معدنی در بطری های کوچک به قیمت هر بطری 1000 تومان فرخته شود 15 میلیارد تومان درآمد کسب می شود.  

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری شبستان ؛ آیت الله سید کاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان، امروز (1 خرداد) در خطبه های نماز جمعه این شهر، ارزش مادی این میزان گندم را 100 میلیارد تومان یعنی دوسوم بودجه عمرانی استان گلستان اعلام کرد.

وی، کشاورزان، کمباین داران و کامیون داران را در هدر رفتن 100 هزار تن گندم تولیدی استان گلستان مقصر دانست.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: ما از یک سو نعمت های پروردگار را بی رویه هدر می دهیم و از سوی دیگر انتظار داریم که درهای لطف و رحمت الهی همچنان بر روی ما باز باشد.

آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل کم آبی استان گلستان، شالیکاری را یکی از دلایل کم آبی این استان برشمرد و گفت: شالیکاری نیاز به حفر چاه های عمیق و برداشت بی رویه آب دارد؛ لذا شالیکاری به هیچ وجه مصلحت استان گلستان نیست.  

به گفته وی، در گذشته 12 هزار هکتار شالی در استان گلستان کشت می شد، اما الآن به 70 هزار هکتار رسیده و این یعنی فاجعه.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که آب شالیکاری از کجا تامین می شود؟ خاطرنشان کرد: کشاورز برای تامین آب مورد نیاز خود، چاه حفر می کند و آب موجود در حفره های زیرزمینی را برای کشت شالی استفاده می کند، غافل از اینکه ضرر هنگفتی به دیگران و نسل های آینده وارد می کند.  

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه برای هر هکتار شالیکاری 15 هزار مترمکعب آب استفاده می شود، اظهار کرد: اگر این میزان آب به صورت آب معدنی در بطری های کوچک به قیمت هر بطری 1000 تومان فرخته شود 15 میلیارد تومان درآمد کسب می شود.   

وی با بیان اینکه شالیکاری برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، ادامه داد: متاسفانه کشاورزان ما بی توجه به این مسئله مهم، 15 میلیارد تومان را برای کسب 10 میلیون تومان هدر می دهند.

خطیب جمعه گرگان تاکید کرد: مصرف آب خانگی و کشاورزی در کشور ما و استان گلستان بی رویه است، وقتی هم که با مشکل آب مواجه می شویم، فریاد همه بلند می شود.   

آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ولادت با سعادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) اظهار کرد: پیروی از ائمه معصومین (س) فقط در سینه زدن و اشک ریختن ختم نمی شود، بلکه باید سیره آنها را در زندگی خدمان جاری کنیم. 

وی، دغدغه سربلندی اسلام، رابطه قوی با خالق هستی و مردم داری را سه ویژگی برتر امام حسین (ع) برشمرد و تاکید کرد: باید از سیدالشهداء (ع)‌ بیاموزیم که آبرو و حیثیت کسی را به بازی نگیریم.  

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تمامی کسانی که دلسوز نظام اسلامی و خواهان پیشرفت کشور هستند، چه به صورت رسمی و چه غیررسمی، پاسدار محسوب می شوند.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه امام سجاد  (ع) نیز یکی از اسرای حماسه کربلا بود، پیشنهاد داد: روز ولادت حضرت سجاد (ع) نیز به عنوان روز آزاده نامگذاری شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

راوی زاده

به به . این شد خطبه نمازجمعه در چهارچوب حل مشکلات کشور . ولی باید به اعداد و ارقام توجه شود و یا که به ریال یا تومان بودن آنها هم ذکر گردد .

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:06
کریمی

با این روشنگری ها حالا معلوم شد علت میلیاردر شدن بعضیها چیست و جرا حاضر نیستند دست از سر آب این استان بردارند .احتمالا بیاد به مساله آب فروشی در استان هم توجه جدی شود .

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:09
قوانلو

اگه به همین سادگی که می گید باشه وآّب یک هکتار شالی 15 ملیارد تومن می ارزه از دوحالت خارج نیست یاشالیکاران آب را خیلی هدر می دهندو یا مسئولین و گارشناسان بلد نیستند از این میزان آب پول دربیاورند .

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:16
قلیچ لی

این حرفها کدومه که میزنید تمام واحدهای آبفروش استان با تولید چند هزار برابری این رقم بطری اب معدنی ده درصد این مبلغ رو هم کاسب نیستن .چرا اخبار و مطالب غیذ کارشناسی مطرح می کنید .کی می تونه با آب یک هکتار شالی 15 میلیارد در بیاره .بخدا من حاضرم امسال 5 هکتاری رو که هر سال شالی می کارم امسال نکارم و شما بجای 75 میلیارد ، فقط 5 میلیلرد به من بدهید و بقیه اشت مال شما .باور کنید تا آخر عمر دعاگوی شما خواهم بود .

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:21
اصلانی

کل گندم تولیدی استان مگه چقدر هست که این اعداد و ارقام غیر کارشناسی مطرح میشه ؟ضمنا کدام آدم عاقل از کسب درآمد بدش میاید که کشاورزان مقصر دانسته می شوند ؟

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:24
دامغانی

اگه تولید و فروش بهمین سادگی بود همه مردم می شدن آب فروش .این صحبت ها در مقام عمل نشدنی است .

0
0
پاسخ
1394-03-02 05:35

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.